Sugbloggen är landets roligaste blogg!

| Mobile | RSS

Comhem går bort 3

October 27th, 2009 | 4 Comments | Posted in Sugsaker

Hur man på ett enkelt sätt tar betalt 2 gånger för samma sak av sina kunder. I avdelningen syna ComHem AB i sömmarna har vi nu kommit till partiet där vi ska lysa upp vilka avskum- och raskmetoder som ComHem AB använder sig av för att skjorta upp sina stackars loosers till kunder.

2005 skickade ComHem AB ut ett brev till sina kunder där man listigt genom att skylla på kunderna (mångas begäran) bakade in kortavgift in i månadsavgiften samtidigt som man höjde priset. På mångas begäran my ass! Jag antar att mångas begäran egentligen bestod av:

– Kortavgift vad är det för jävla rövarpost ni tar betalt för?
– Blir det bättre om vi bakar in det i priset?
– Knappast!
– Ja då gör vi så. Tack för att du ringde.
– Hallå!!!

*click*

– Hörru chefen jag har en idé.
– Shoot!
– En snubbe ringde in och var sur på kortavgiften, vad sägs om att baka in det i priset istället?!
– Hur menar du?
– Ja typ “på mångas begäran bakar vi in kortavgiten i månadsavg…”
– Många?
– Definitionen på många är enligt min inställning fler än ingen. Desutom låter det som att vi tillmötesgår kunderna. Det är heller ingen som kommer att orka läsa allt om vi använder oss av finstilt liten text heller.
– Snyggt!
– Allt handlar om kommunikation.
– Kör på. Du kan också räkna med en fet bonus i slutet av månaden.
– Nämen!
– Något måste vi ju göra av pengarna vi kramar ur förlorarna
– Hehe

På mångas begäran passar vi samtidigt på att BAKA IN KORTAVGIFTEN som du tidigare betalat årsvis, i månadsavgiften. Kortavgiften har varit 198:-/år, du betalar från och med i augusti istället 16:50 per månad.

Och i april 2009 går ComHem AB ut med att man ska ta betalt för kortavgift.

Vänta stoppa bandet lite. Det var ju inbakat i månadsavgiften ju…På ett mycket listigt vis rövknullar ComHem AB sina kunder en gång till. Dubbla avgifter. Jag hade inte brytt mig nämnvärt om de hade kallat det för miljöavgift – för då hade man betalt för att vårda vår planet och se det är en helt annan sak. Men en (16,50 kr/mån) i kortavgift inbakat i månadsavgiften och kortavgift årsvis (396:-/år) ser jag som samma sak. Kalla mig dum men behandla mig inte som imbecill.

Jag ser inom en snar framtid detta brev: “På mångas begäran har vi tagit bort kortavgiften eftersom det har uppdagats vilket fult rövknulleritrick det är. Vi lär oss av misstagen och är raka i vår kommunikation och höjer årsavgiften med samma belopp som det tidigare kortavgiften. Dock måste vi ta betalt för själva plasten, metallen i korten så vi inför en ny lite billigare materialavgift. Och eftersom vi vet att de korten är av en bra kvalitet så har vi räknat ut att de kommer att fungera felfritt i 5 år (det är nämligen därför du får hosta upp 500 spänn om du tappar bort kortet eller går sönder vilket det alltså inte gör). Detta gör att vi tar ut avgiften i en klumpsumma om du hellre vill eller så binder du dig i 60 månader a 72:-/ månaden, och i valfrihetens anda erbjuder vi dig som kund också möjligheten att beställa ett extra kort till ett förmånligt pris 40:-/ månaden , dock kan vi inte tumma på bindningstiden men vi ger dig 2 gratismånader av kanalerna al jazira och öppna kanalen …

Sen ska vi inte en gå in på Comhems genom Samhall anställda praoelevs författade krystade förklaring om “att det är praxis bland operatörerna att ta ut en kortavgift som bland annat ska täcka företagens kostnader för säkerhet, till exempel kryptering.

Hela förklaringen vacklar högst betänkligt eftersom kostnader för sådant som kort- och krypteringssystemet är oberoende av vilka kanaler man har. Om kortavgiften motiveras med 30 spänn/mån för kryptering av teve-paketet “dessa kanaler“, borde väl samma jävla kostnad tas ut av paketet “andra kanaler“.  Det är väl inte vilka kanaler man har som avgör kostnader för sådant som kryptering? Eller menar man på ComHem AB att skitutbud är billigare att kryptera än annat utbud? Hejdå logik. Väl ComHem. Och skenargumentet att alla andra gör det ursäktar väl inte på något vis ComHem Ab att dubbelfucka upp sina kunder?

Detta är post 3 av 24 kommande skitpostningar om ComHem AB. 1 post för varje hundring ni rövknullat mig på! Sen är vi kvitt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,,, , , ,

Follow Discussion

4 Responses to “Comhem går bort 3”

  1. Petter Says:

    Bra jobbat
    Alltele följer samma logik som Comhem.

    Byt inte till Alltele!!!

  2. Joshua_Tree Says:
  3. stefan Says:

    @ Josh – klockan 17:00 kommer postning 4 som handlar om SKI utvärdering. Den är redan skriven och klar. Ville bara peta in en annan postning mellan – börjar kännas som comhems hemsida det här ;)

  4. Raggoparden Says:

    Steffo är bäst *sjunger* Vilken tur att jag vet var jag skall ta vägen när jag har tråkigt!
    Gissa vad.. vi säger upp Comhem! Bredband, tv, telefon, hela kitet! Nu blir det telia telefon o bredband och vanlig mark-tv, ettan,två,fyran!

Leave a Reply