– God middag det här är kaptenen Olsson, och till höger om mig sitter andre styrman Larsson. Vi kommer att flyga norrut, svänga vänster för att sedan ta sikte på Palma.

Vem fan bryr sig hur planet rör sig i luften? Norr, söder, väster who gives a fuck. All info jag behöver är “vi lyfter o vi landar”. Och att jag skulle bry mig om vad andre piloten heter? Det enda jag vill veta om honom/henne är: har personen två händer som är stadiga vid behov av att ta över planet?

– Mina damer och herrar det är kapten Olsson igen. Vi kommer att flyga på 3000 meter. Planet är en Boeing 77 och väger 16000 ton. Tar 300 passagerare…

WTF?

Hur intressant är den informationen? För mig som passagerare? För mig som människa?

– Mina damer o herrar vi är nu över Frankfurt och om ni lutar er ut till höger så kan ni se staden från 3000 meters höjd.

Men för fan. Luta sig ut från ett plan? Är han full eller? Och risken att planhelvetet kränger och välter då? För övrigt vem fan bryr sig om hur Frankfurt ser ut uppifrån? Snacksalig jävla piloter.

Håll käften o flyg bara!

8 Replies to “Flyg kapten, flyg bara…”

  1. Nu måste jag tyvärr, för en gång skull, ta och inte hålla med dig. Jag är en storflygare. Jag flyger allt som oftast en till två gånger i månade sträckan Dublin – Stockholm alternativt Dublin – Köpenhamn.

    Vid det här laget kan jag säkerhetsinformationen utantill och jag vet att vi flyger norr mot Belfast, in över Skotland och passerar mellan Glasgow och Edingburgh och just därför vill jag veta det.

    För om jag inte vet det så har något hänt och vår flygrutt är således om lagt = trolig försening och möjligen problem för mig.

    Höjdanvinsningara är användbara på så sätt att jag som kan sträckan vet ungefär var vi är. Vist kan jag kolla klockan men förseningar inträffar och jag vet jag vart vi är så kan jag bedömma när jag troligen landar, vilken Arlanda Express jag kan ta och när jag väntas kunna trycka i mig lite riktig mat, om jag kommer hinna köpa den senaste svenska boken nu eller om jag måste vänta tills hemvägen och hoppas på att mitt möte inte drar ut på tiden.

    För dig som turist är infon antingen onödig eller möjligt spännande. För mig så är den riktmärken i min planering av dagen och tiden i metalburken ovan jord.

  2. Fredskronk och för en gångs skull måste jag hålla inte med mig själv (jag vet, en kontradiktion men va fan…det är ju det som är prylen…våga vara okonsekvent)

    om man som pendlare har en miljon faktorer som är vitala för sina vidare resor är info allt vi har att hålla oss till. men jag tvivlar på att semesterglidarna bryr sig om tonnage, höjd och sådant…

    spännande? aldrig…men visst finns det lirare som suger i sig det som jag suger i mig smördegsrossetter;)

  3. Hallå det är kapten Gudmundirdottir, vi har bränsle för att hålla oss i luften ca 8 timmar, (klick). Det enda människan säger på hela tiden. Skulle gärna velat höra liite mer…/Ake

  4. Ake nu snackar vi intressant information. Cliff hangers av rang, speciellt om man befinner sig 10000 meter över havet och att man vet att flighten tar 9 timmar…

  5. Steffe: Om piloten verkligen sa att ni flög på 3000 meter, då borde du bli nervös eftersom det i så fall är nått som är galet. Plan flyger som cliff sa på 10 000 meter. Det du borde fråga dig själv är vad det var piloten aldrig berättade!.

  6. Jag kan ta all sån information och bara sålla bort om jag inte är intresserad; något som stör mig med flyplansfärder – främst charter. Applåderna vid landning. Wtf. Inte fan applåderar någon mig när jag gör mitt jobb som jag är utbildad för och får lön för. Och risken för att jag skall göra fel och fucka upp någons liv är way större än att piloten skall balla ur.

  7. Jag håller med till 100%. Jag tycker det är så störamde med allt pladder om höjder och sånt. Tycker det räcker om piloten varnar innan om det ska bli dåligt väder och guppigt. Men förstår att “fredskronk” kan behöva information som åker ofta. Jag ska ju bara till London. 🙂
    Min sysselsättning under flygturen är att jag passar på att sova och då vill jag ha tyst!

  8. Tänk dig att efter en rejäl luftgrop och en ilsket brummande från motorn få höra kaptenen kläcka ur sig : hoppsan…Flyga är till för folk med inbillad brådska. Jag HATAR flygmaskiner.

    //Vännen
    Norman B Fibbler

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *